Sverige vackert med vänliga människor och god mat
Vackra landskap, vänliga människor, kyla, snö och ren miljö och är några av de vanligaste associationerna för bland andra tyskar, danskar, fransmän, britter och amerikaner.
Men var tionde fransman tänker på vackra kvinnor och var tionde tysk tänker på älgar. Det visar en undersökning som VisitSweden har gjort i tio länder.
Drygt 15 000 potentiella resenärer från bland annat Danmark, Tyskland, Frankrike, Storbritannien och USA har i undersökningen fått svara på frågan "Vilket är det första du tänker på när du tänker på Sverige som besöksmål?" Vanliga associationer är kyla, snö, blondiner och natur, men också vänliga människor, mat, ren miljö och kungligheter är några av de spontana svaren.
"Vi vill uppgradera den klassiska Sverigebilden med det moderna och progressiva livsstilen i Sverige. Att man på samma resa kan uppleva en kombination av exotiska upplevelser i storslagen natur och storstadspuls med en innovativ design- och modescen är en av Sveriges absolut största styrkor. Men att Sverige så starkt förknippas med vår natur ger oss också en möjlighet att ta en position som en miljömässigt hållbar destination i resenärernas medvetande, säger Thomas Brühl, vd VisitSweden.
Danskarna har börjat uppfatta Sverige som en destination där man får mycket för pengarna, medan britterna har rakt motsatt uppfattning. Tyskarnas fascination för älgar är fortfarande stark. Att Sverige är relativt okänt som destination visar sig också i fransmännens association till fjordar och amerikanernas koppling mellan Sverige och choklad.
"Det tar lång tid att ändra bilden av ett land, samtidigt som resenärer idag tar intryck från många olika håll. Exempelvis har framgången för svenska kriminalromaner, som exempelvis Stieg Larssons böcker, påverkat bilden av Sverige i Frankrike.